איך לתרגם את הכישרון שלי לכסף?

בפוסט הקודם הדגמתי עם מה אנשים שמתעניינים בייעוץ קריירה יוצאים מהפגישה איתי. אבל, מה עושים עם זה הלאה? איך הופכים את הכישרון שאני מנגישה להם, לתכל'ס – כסף שרואים בחשבון הבנק?

על זה אני אענה בפוסט הנוכחי.

מהייעוץ שלי במודל הMBTI יוצאים עם סקירה תמציתית של תמהיל חוזקות, תכונות, נטיות ,יכולות שלי.
מה אפשר לעשות עם זה?

לענות על השאלות שיחדדו לך את הדרך בלימודים או בקריירה:

במה אני יכול / מסוגל לעבוד מחר בבקר?

מה אני יכול לעשות טוב?

מה הערך המוסף שלי?

מה ההיצע המיוחד שלי?

מה ללמוד?

מה הכיוון שלי בעוד כמה שנים?

במה אני יכול לעסוק עכשיו, שקל לי בו, ולהרוויח כסף?

בנוסף לשאלות הללו, אני מאמצת את עקרון מעגל המוכנות של רוני ויינברגר שעליו הוא מרצה בסרטון:

מה עומד בבסיס מעגל המוכנות?

הערך המוסף שלי.

מנטרל השוואה לשאלה הכמעט אוטומטית: מה אחרים עושים טוב ממני?

ומציג את השאלה החלופית: מי קובע במעגל המוכנות את הערך המוסף שלי?

מי שקובע כמה ערך אני מביא הוא אך ורק האדם שהערך שלי מופנה אליו.

ככל שאביא ערך שאנשים יהיו מוכנים לשלם לי עליו, כך אגדיל את הערך שלי

ומכאן והלאה אוסיף מול האבחון של מודל ה MBTI את השאלות :

איך ואיזה ערך(מוצר/שירות) אני יכול להביא איתי שתמורתו אנשים יהיו מוכנים לשלם לי?

מהו היתרון היחסי שלי? (כולל למשל את הניסיון שצברתי?)

איך אני יכול לגרום לאנשים להרגיש שמה שהם קיבלו ממני גדול ממה שהם השקיעו בי (זמן שלהם/כסף שלהם)?

בואו נבין איך מענה על השאלות הללו יכול להביא לכם כסף לחשבון הבנק

מקרה בוחן: צעיר מדור הZ – חייל שסיים את הצבא וחזר מהטיול בדרום אמריקה, ותוהה לאן דרכו עכשיו.

באבחון של שיטת ה MBTI, הצעיר משויך לסגנון אישיות ISTJ:

הנטייה הדומיננטית של אותו סגנון האישיות היא:

*יכולות ביצועיות המיועדות להניב תוצאה יעילה ושמירה  על יציבות

*שיטתיות ועיקביות

*זיכרון ייחודי למידע ופרטים מהתנסויות קודמות דומות מן העבר והשוואתו למצב קיים בהווה

*תשומת לב מרובה לפרטים קונקרטיים

השאלה הנדרשת היא:

מה אעשה איתה כדי שיהיו מוכנים לשלם לי עבורה?

לדוגמא אותו צעיר סידר לשכן שלו בעיה במכשיר הסלולרי: "אני פשוט יודע איך לעשות את זה, לתקן מכשירים".
הרגע הצעיר הוכיח שיש לו כשרון לתקן מכשירים סלולריים. למרות שהוכחתי לצעיר את הכישרון שלו, הוא המשיך להדוף אותי ואמר: "זה לא כשרון, אני פשוט יודע איך לעשות את זה".

כדי לנטרל את הדיאלוג של אנשים עם הכישרון שלהם שטומן עניינים רגשיים, אני בוחרת להוציא את הכישרון החוצה באמצעות החיבור לשאלה: "מה אני יכול לעשות ואיך אני יכול לעשות את זה?".

נמשיך עם אותו סגנון אישיות ISTJ וננתח את הערך המוסף שלו, על פי המודל:

*נטייה לשמרנות = שיפור החברה באמצעות צעד אחר צעד. מידע מעשי הכולל: נתונים ברורים ובזמן

*הגנה על המסורת = על מה שמתמשך ומתפתח גם יחד. משתנה עם כל תוספת הנצברת בו. אימוץ  העבר אל ההווה וההווה אל העבר

*נטייה להחלטה הגיונית ולערכים יציבים: ארגון סדר,דיוק

יסודיות

התמדה

אמינות מהימנות

ענייניות מציאותיות

אז איך הצעיר יכול לתרגם את הערך המוסף שלו לכסף?
מודל האישיות ISTJ מתאים לעסוק וללמוד את התחומים הבאים:

*הנדסה: בניין, אזרחית, סביבתית, ביוטכנולוגיה, כימית, גרעינית, גנטיקה, תוכנה, בריאות

יש לו יכולת של ניתוח אובייקטיבי

פתרון בעיות

יצירת תוצאות מוחשיות

*שימוש בציוד:

מכשור,תכנון מומחיות טכנית,

ביצוע פרקטי, בטיחות

רשתות ומערכות

*ניהול ו/או פיקוח:

של אנשים ו/או גופים ו/או פרויקטים

*התמצאות בשטח, סיור

*סבילות גופנית/נפשית גבוהה

הראיתי לאותו צעיר, שמקום העבודה "הזמנית" עד לטיול שאחרי צבא, מאוד התאים לו, ולכן הוא הרגיש אפילו, שזה קל מדי ובא לו בקלות. הוא לא קישר את היכולות הטבעיות לחיבור של מה ללמוד ואיך להרוויח עוד.

התפקיד שלו היה Desktop Publisher, קרי, שימוש בתוכנות שונות לטובת ניהול מערכות של מקום העבודה. זה עונה בדיוק על היכולות שלו.

הצעתי לאותו צעיר, לחפש תחומי לימודים שעוסקים ביכולות הטבעיות שלו.

אילו שאלות צריך לשאול בשביל לבנות את הערך הכספי?

אחרי שהבנו מהו הערך המוסף של הצעיר, הפניתי אותו לשאלות שהתשובות עליהן יעזרו לו להגדיל את הערך המוסף שלו:
שאלת הבסיס היא: למי עוד אתה יכול להוסיף ערך?

כפי שרוני ויינברגר מזכיר בהרצאה שלו, קיימות  3 דרכים להגדלת הערך שלי = המכירות שלי:

1.למכור ללקוחות חדשים = למי עוד לא נתתי ערך עד היום? – במידה והצעיר מחליט לעזור לאנשים עם טכנולוגיה / מחשבים / סלולר, עליו לפרסם ברשתות החברתיות, מפה לאוזן או לחפש עבודה בתחום. לברר איפה אפשר להעמיק את הלימודים שקשורים לתפקיד של Desktop Publisher והאם ישנן חברות הייטק בעלות תקציב שמפרסמות משרות ג'וניורים בתחום.

2.למכור יותר מוצרים ללקוחות קיימים = איזה מוצרים נוספים /ערך מוסף נוסף או אחר אני יכול למכור ללקוחות קיימים שלי? במידה ולצעיר יש לקוח אחד, להגיד לו שהוא יכול לתקן לו גם את החיבורים החכמים של הבית, לשאול האם צריך עזרה גם במחשבים, או בהורדת אפליקציות. לפנות למקום העבודה הקודם ולברר אפשרות לחזור למקום העבודה בתוספת שכר בהתאם לסטטוס שלו בניסיון ובלימודי המקצוע.

3.למכור יותר פעמים ללקוחות קיימים =איך אני יכול להגדיל את כמות הפעמים, הגדלת התדירות שלי , תכיפות – ללקוחות קיימים שלי. אותו צעיר יכול לתכנת תזכורת חודשית שבה הוא מזכיר ללקוחות הקיימים אודותיו, מבצעים, אחד פלוס אחד והיד נטויה. במידה ואותו צעיר מעוניין להגדיל את ההכנסה שלו במקום העבודה הקודם, הוא יכל להראות יכולות נוספות על תוכנות נוספות והכנסת חידושים ויוזמות בתחום שלו, דבר שעליו יכל לדרוש תוספת שכר.

"אבל ניסיתי כבר וזה לא עבד". עיקם את הפנים אותו צעיר.

"באמת ניסית ניסית? או שחשבת לעצמך בראש שזה היה דווקא יכול להיות נחמד, ובפועל לא עשית עם זה יותר מדי…." שאלתי אותו.

הסברתי לצעיר שיש לו את הערך המוסף שיגרום להצלחה, אבל כנראה שהוא לא מספיק שיתף ודחף את העשייה שלו בתחום, כי לא היה לו ברור שמה שהוא עושה בעצם שווה כסף.

ייתכן שהוא תמחר את עצמי בזול, או חשש לבקש סכום גבוה, ולכן חוויית הערך העצמי שלו היתה נמוכה כי הוא לא האמין שאנשים יהיו מוכנים לשלם לו עבור הערך שלו.

"הטבע יוצר את הכישרון, הגורל מבליט אותו " כתב הסופר הצרפתי פרנסואה דה לה רושפוקו. 

מכירים צעירים שיש להם כשרון והם לא רואים אותו? מוזמנים להפנות אותם אלי, אני כבר אציג להם את הערך המוסף שיש להם להציע לעולם.

תגובות פייסבוק

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *