מודל משחק רביעיות לבחירה ופיתוח הקריירה שלך

תפקוד מקצועי וחשיבה קדימה אל עבר עתיד תעסוקתי משמעותי, מהווים חלק נכבד מ-24 שעות, כשלוקחים בחשבון לצד שעות הפעילות המובהקות גם את שעות הדילמות שמסתתרות ולילות של נדודים סביב תהליכים שממוקדים בעשייה שלנו.

Keep your eyes on the stars, and your feet on the ground  

theodore  Roosevelt

מאותגרת משפע המקצועות, תחומי התוכן וסביבת העבודה שמתפתחים ומתעצבים כיום בעולם העבודה יצאתי לחפש דרכים נוספות ליצירת מפת הקריירה שלנו באמצעות זיקוק ותרגום תשוקה תעסוקתית לעשייה מוחשית ומיידית המעודדת תחושת מסוגלות ,סיפוק ותקווה.

בעבודתי כיועצת קרירה, אני פוגשת הרבה צעירים ומלווה אותם בהתלבטויות ובשאלות שלהם בשני צמתים חשובים:

  1. שחרור מהצבא וסיום תואר כתחילתו של עידן חדש מבחינת לימודים מצד אחד ומצד שני התחלת קריירה.
  2. עובדים ומנהלים צעירים שמתלבטים בשאלות הקשורות לסיפוק ומשמעות במקום העבודה, מימוש הכישורים, יכולות ותחומי עניין ,ומציאת או המצאת התפקיד הרצוי.

נקודת המוצא :להפוך סיטואציות מלחיצות "למעניינות יותר"         

המודל שפיתחתי לקבלת מענה על השאלות שעולות בצמתי ההחלטה, מבוסס על מספר שלבים אותם אפרט בהמשך הפוסט.

נקודת המוצא שאני מאמינה בה כשבאים לברר התלבטויות הקשורות לבחירה תעסוקתית, ניהול ופיתוח קריירה היא היכולת שלנו להפוך סיטואציות מלחיצות "למעניינות " יותר, מתוך מקום חווייתי וחיובי המתבסס בין היתר על עולם המשחק והלמידה הפעילה, ובכך להגדיל את הסבירות שההחלטה שנקבל מתוך הבחירה שנציף -תהיה ההחלטה הטובה ביותר ברגע נתון.

החלטה שתתקבל הינה גמישה וניתן לשנות ולעדכן "גירסא" מעת לעת.

למה זה מורכב לבחור עיסוק או עשייה עתידית?
בכולנו מתקיימים מספר פרמטרים לבחירת עיסוק או עשייה עתידית: תחומי ידע אהובים, תחומי עניין, רמת שכר וחלופות שכר מועדפות, תנאי עבודה, מקום מגורים מועדף ועוד.
בהתאם להם ניגזרים גם צרכים אישיים: עבודה כפרנסה, מימוש נטיות טבעיות, ערכים ומטרות.
בנוסף, גם מקום עבודה הוא מקום שמתנהלות בו מערכות יחסים (שלנו מול עצמנו ומול האחרים), שהן הרבה יותר מאשר ביצוע משימות או הגדרת תפקיד.

המורכבות של מציאת מקור עבודה נוצרת בשל 4 קטבים שצריכים לדבר זה עם זה:

1. פרנסה: (תגמול חומרי) 
אנחנו בוחרים עבודה ותחום עיסוק לצורכי מחייה. אם נעשה את הדברים מתוך נטיות טבעיות, רצונות וצרכים אישיים, נהיה שבעי רצון וסביר שנעשה כמיטב יכולתנו לעשות את העבודה. נדבר על העשייה שלנו מתוך אנרגיה סוחפת, ונקבל משוב חיובי ופרנסה טובה.

2. מערכות יחסים וחברה: (חברה)
מקום העבודה מעניק לנו חברה וחלק גדול ממערכות היחסים שלנו מתנהלות בו. לעיתים אף כולל את תגובת הסביבה לתחומי עיסוק שנחשבים יוקרתיים.

3. סדר יום וניהול עצמי: (שגרה)
עבודה מסייעת לנו להתנהל מתוך סדר יום וניהול עצמי.

4. זהות: (מוטיבציה)
עולם העבודה מאפשר לנו זהות חיצונית המבוססת על מערכות ההנעה הפנימית והמוטיבציות שבנו. האידיאל הוא לתרגם את המאווים שלנו לתחומי לימוד ופיתוח קריירה, שמאפשרים מימוש, איזון וסיפוק אישי ומקצועי.

השאיפה היא למצוא את המינון הנכון בין  פיתוח קריירה, חברה ותחושת ייעוד ופרנסה.
ייתכן שנתפרנס מתחום אחד ונממש את עצמנו בתחום אחר ועדיין נרגיש שלמים במהות שלנו.

עבודה זה לא משחק ילדים. האמנם?

איך אפשר להפוך את המורכבות והחיפוש "למעניין" יותר?

נבחר למסגר מחדש את הנושא באמצעות מושגים מעולם המשחקים. כשאנחנו משחקים, נוצרות במוח לולאות של דופמין, החומר שגורם לנו לתחושה של הנאה. באמצעות מנגנון די פשוט של וודאות -אי וודאות, וודאות – אי וודאות, אנחנו מרגישים מאותגרים אבל רגועים. הישגיים אבל מבלים.

שימוש מושכל ב"שפת המשחקים", יסייע לנו לשלב הומור בתהליכי חקירה רציניים. הומור יספק לנו אנרגיה להתמודד עם המשימה וישפר את מצב הרוח שלנו בזמן קבלת ההחלטה.
בעזרת מאמץ חשיבתי המבוסס על משחק והומור-סביר שנתמודד ביתר קלות עם הקושי לתרגם דמיון למציאות פרודוקטיבית.

במידה ונושא המשחקולוגיה בעולם העבודה מעניין אתכם, ממליצה להאזין לשני פרקים בפודקאסטים שונים:

  1. רותי רודנר, בפודקאסט "25 שעות ביממה", ראיינה את גל רימון, מייסד חברת centrical.com סנטריקל, שבנתה פלטפורמה חלוצית employee-centic .success platform
  2. אורן אפל מראיין בפודקאסט "למצוא את הפלוס", את דליה פלדהיים, אליה חבר גם ד"ר טל בן שחר, ויחד פיתחו שלושתם את משחק "uppiness"

איך אפשר לשלב חוויה משחקית גם בתחום הקריירה שלנו?  

פעילות משחקית כוללת אלמנטים של העברת מסר, שימוש בדוגמאות ובדיקת ידע באמצעות שאלות או דרישה לקרוא עוד בעקבות הפעילות. במשחק פועל גם גורם המקריות -זריקת קובייה, שליפת קלף ועוד. הפחד מפני הגורל והצורך להתמודד עם גורמי המזל שבחיים, משולבים בחיי השחקן ומקדמים את השחקן לפתח מעבר לפעילות המשחקית, גם חשיבה ,יכולת תכנון וניווט.

כשאנחנו משחקים, אנחנו מנסים ומתנסים באופן אינטואיטיבי, ללא ביקורת עצמית ותוך כדי ריכוז בלמידה פעילה. אנחנו בוחרים מכמה אפשרויות ומחליטים מה עבורנו נחשבת הצלחה. בדומה למשחק, שיכול להוציא מאיתנו את הצדדים שרוצים לשחק עוד ועוד, אפשר גם להתנהל מתוך מקום של חוויה טובה בעולם התעסוקה. וכשאנחנו מבינים ומפנימים, שיש יותר מדרך אחת לעשות משהו, דברים טובים מתחילים לקרות.

משחק ייעוץ קרירה- מי משתתף?

לו הייתי מפתחת משחק ייעוץ קריירה, הייתי בוחרת במשחק רביעיות. איסוף סדרות של קלפים בנושא אחד. המטרה היא לאסוף כמה שיותר רביעיות. תמיד אפשר להוסיף למשחק עוד רביעיות. עוד סדרות. כל סדרה עומדת בפני עצמה ועם זאת ככל שיש יותר סדרות יש יותר אפשרויות לממשקים, הזדמנויות וגמישות.

השחקן לא נדרש להיות בקיא "בנושא הלימודי", משום שכל האינפורמציה רשומה לפניו. תוך כדי משחק "החומר הלימודי" נקלט והחרדה ממצב לא וודאי של חוסר ידע לא קיימת. שימוש בסדרות יתחום ויגדיר את "גבולות" הגיזרה של שלבי החיפוש. מתן אפשרויות בחירה בהיקפים קטנים או בחלק מתהליכי העבודה יביא להשפעה משמעותית. סיווג ושיוך לקטגוריות, יאפשר עיבוד תוכן ופעילות מחשבתית מעוררת ומתגמלת. בנוסף, תהליך הבחירה גם ידגיש את מה שלא רלוונטי.

המטרה:

לשים לב לכל תגובה שיש בה ביטוי של רגש, ערך, צורך או קונפליקט. על השחקן לחשוב בקול תוך כדי המשימה, האם ההחלטה קלה או קשה לו, האם היא מעוררת בו התלבטות, או כל רגש ומחשבה אחרת. בנוסף, מה יש בקלף שעוזר לו להחליט לאן לשייך אותו, או מה יש בו שמקשה עליו להחליט.

ואיך זה יעבוד?  כל סידרה כוללת ארבעה קלפים. השימוש בסדר הקלפים- משמעותי במשחק הקריירה שלנו .

קלפי רצון = מיפוי תחומי עניין.
הקלפים עונים על השאלות: מה אני רוצה לעשות? מה מעניין אותי?
הקלפים מביאים לידי ביטוי שביעות רצון מעשייה ,התמדה, הנעה, התקדמות, התמחות, מומחיות ייחודיות, בידול

קלפי ידע = לימודים, תארים, הכשרות מקצועיות, Life Long Learning

קלפי תיאום ציפיות = מה התפקיד דורש? מול ההתאמה שלי לדרישות התפקיד? במה אהיה טוב בעבודה? הקלפים מביאים לידי ביטוי חוזקות, כישורים, מיומנויות, יתרונות, כישרונות, תכונות חיוביות

קלפי צורך ותגמול = האם יש צורך בתחום המומחיות שלי? האם יש שוק לתחום העניין שלך? האם אזכה לתגמול?

צעד ראשון במשחק: קלפי הרצון.

באמצעות קלפי הרצון נברר תחומי עניין ומקצועות מתפתחים. זו הזדמנות להרחבת אופקים. מה דורש עולם העבודה החדש. יציאה מעצמנו .

מענה על שאלות "עמוקות" ניתן בהמשך בקלפים שעוסקים בתיאום ציפיות וחוזקות אישיות.

שלב ראשון- מיון ראשוני:
השחקן מתבקש למיין את קלפי הרצון ל-3 ערימות: בערימה אחת, מניח כל קלף שמעניין אותו, שרואה בו משהו שירצה שיהיה לו בלימודים או בתעסוקה, בהווה או בעתיד, שמסקרן ותופס את תשומת ליבו .
בערימה שנייה, מניח כל קלף שבמבט ראשון לא מדבר אליו, שבמבט מהיר לא מעניין ,לא תופס את תשומת ליבו, לא ניראה קשור אליו.
בערימה שלישית, מניח כל מה שהוא לא בטוח לאיזו ערימה לשייך אותו, כל מה שהוא מתלבט לגביו.

שלב שני-מיון משני:
השחקן עובד רק עם ערימת הקלפים "המעניינים".

על השחקן למיין את הערימה הזאת לשתי ערימות נוספות. בערימה אחת ישים כל מה שהיה רוצה שיהיה חלק מהעבודה שלו ובערימה השנייה-כל מה שהוא לא רוצה, או שלא חייב, שיהיה בעבודה שלו.
זה יכול להיות כל דבר שחשוב לו שישתלב לו בחיים בתחום האישי או המשפחתי, אבל לא המקצועי.

שלב שלישי-תיעדוף, ויתור ובחירה:
על השחקן לבחור מכל אחת משתי הערימות -האחרונות, שלושה קלפים בלבד, אלה שהכי חשובים לו שיישארו בתוך כל אחת משתי הערימות.

דוגמאות לקלפי רצון יכללו קלפים מתחומי עניין "מסורתיים", מוכרים, לצד קלפים שיביאו לידי ביטוי תחומי עניין ומקצועות מתהווים, כמו למשל: ביו קונברג'ס ( שילוב בין הנדסה,ביולוגיה ורפואה),  פודטק, אנרגיות מתחדשות ואגירת אנרגיה, הים כמשאב לאומי וחקלאות ימית, אקלימטק, כלכלה מעגלית, בינה מלאכותית, ערים חכמות, רובוטיקה ועוד.

צעד שני: קלפי הידע

מכאן ממשיכים עם קלף ידע: המשתתף יוכל להיעזר בשני מודלים מוכרים מעולם התעסוקה:

  1. אן רואו –  בחירת מקצוע וחלוקת עולם המקצועות ל-8 העדפות תעסוקתיות /שדות מקצועיים:  עסקים, ארגון, שירות, טכנולוגיה, מדע, חוץ, תרבות, אומנות.
  2. הווארד גרדנר – אינטליגנציות מרובות: לוגית, לשונית, מרחבית, מוזיקלית, גופנית, סביבתית, תוך אישית, בין אישית.

צעד שלישי: קלפי תיאום ציפיות

מכאן ממשיכים עם קלף תיאום ציפיות: המשתתף יוכל להיעזר במענה על 3 שאלות:

  1. מה מה מסייע לך להשיג את המטרות? מוטיבציה? מקור הנעה?
  2. איזה מיומנויות/יכולות פיתחת במהלך החיים?
  3. דוגמא לפרויקט דומה שלקחת על עצמך והצלחת?

צעד רביעי: קלפי צורך ותגמול

ומסיימים עם קלף צורך ותגמול: המשתתף יוכל להיעזר במענה על  3 שאלות:

  1. עם מי אוכל לשתף פעולה כדי להוציא לאור את המומחיות שלי?
  2. איך הם קוראים לזה?
  3. איך הם יידעו שאני קיים?

לסיכום:

המטרה במשחק רביעיות קריירה היא להגדיל ביעילות את המשאבים שלנו באמצעות תחושת אוטונומיה ובחירה. המשחק משמש כר נרחב והזדמנות ללמידה חדשה, לאיתור משמעות נוספת בעשייה שלנו ,להתנסויות ושאלות:

מה למדת על עצמך? מה תפס את תשומת הלב. מה הלהיב? מה הרתיע? מה היה כבר מוכר, ומה חדש? מה הפתיע?האם יש מכנה משותף לקלפים שבחרת מקטגוריות רצון ?על מה אתה מוכן לוותר- ולמען מה?

משחק שבנוי על מרכיבים שלקוחים מהמציאות אבל מתנהל ומתפתח בהתאם לדרך האישית של השחקן, תוך שהוא מפעיל דמיון ובהתאם לאסוציאציות שהוא חש כדי להשיג את מטרותיו.

בסיום המשחק השחקנים נשארים עם הרבה חומר למחשבה, תקוות ואפשרויות שונות.

כשלומדים שפה נוספת, המוח לומד שיש יותר מדרך אחת לאסוף ולעבד מידע

תרגול מיומנויות משחק מלמד שפה, המאפשרת לשחקן לפתח ערנות מחשבתית, לרכוש ידע, לקבל החלטות ולהתאמן בפתרון בעיות מעשיות. המוח לומד ומפנים שיש יותר מדרך אחת לאסוף ולעבד מידע. תובנה שמאפשרת יצירתיות ומשאירה אותנו אופטימיים.

תגובות פייסבוק

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *