ייעוץ אונליין רב שלבי: איך ליצור הזדמנויות גדולות בצעדים פשוטים

צעירים.ות שמגיעים.ות אלי לייעוץ אונליין להכוונת לימודים נמצאים.ות בצומת דרכים משמעותית ושואלים.ות 3 שאלות עיקריות:

  1. מה ללמוד?
  2. היכן ללמוד?
  3. כיצד לתכנן מסלול מקצועי והתמחות בתחומי עיסוק?

איך ליצור הזדמנויות גדולות בצעדים פשוטים?

הורגלנו לרוץ. לא להתעכב. להניח שכך עושים את זה. קודם מסיימים תואר ורק אז מתחילים לברר מה בכלל עושים עכשיו עם התעודה והתואר? היכן מחפשים מקום לעבוד בו? איך משתלבים במישרה ראשונה בשוק תחרותי?

אני מאמינה שנכון יותר ויעיל יותר לעשות זאת אחרת.

כולם יכולים.ות לשאוף לחיי עבודה מספקים בעזרת כלים שיסייעו בכך,אותם אני מציעה בפגישת ייעוץ אחת שבה נתבונן בו זמנית ונענה על שלוש השאלות:

1.מה ללמוד?

2. מתי לעבוד?

3. במה לעבוד?

במהלך הפגישה תדרשו להיות מוכוונים ומהודקים הרבה מעבר לתהליך הטכני של בירור תנאי הקבלה ללימודים.

"אמור לי ואשכח, למד אותי ואזכור, שלב אותי ואלמד". בנג'מין פרנקלין

מה יהיו הכלים שיסייעו לכם בקבלת מענה בו זמני על שלוש השאלות?

1.מודל MBTI – 

לזיהוי נטיות טבעיות ולאיתור התאמה בין שני מרכיבים עיקריים:

א. ערכים אישיים: מה מתאים לך, מה נכון לך, מה את.ה צריכ.ה כדי להיות במיטבך?

ב. מקורות הנעה: מה יסייע לך למלא משימות מקצועיות? מהי הדרך הטובה ביותר לעורר בך מוטיבציה והנעה? מהם מקורות המוטיבציה שלך? איך וממה "להיזהר"-מה עלול לכבות אותך?

כל אחד ואחד שונה. גם באותו תחום לימודי (משפטים, מדעי המחשב, אדריכלות וכו'), יש את מי שזקוק לסדר, ארגון ומשמעת,  ואת זה שזקוק דווקא לחופש ועצמאות.

יש את מי שחייב ללמוד משהו לפני שהוא עושה אותו ואת זה שלומד תוך כדי תנועה, חייב להתנסות ולהביא תוצאות.

יש את מי שזקוק לתכליתיות וסדר ואת זה שמעדיף ליצור דברים חדשים ו/או גיוון.

אלו דקויות מהותיות שאותן נתרגם למיצוי פוטנציאל מקצועי ייחודי.

2.איתור מכנה משותף של עשייה משמעותית, בזכותה רכשת ניסיון תעסוקתי עד כה .

לכל אחד עשייה משמעותית ומשאבים פנימיים יקרי ערך. עשית, התמדת, התאמצת, תירגלת, השתפרת. עכשיו זה הזמן לרתום ולתרגם אותם לזיהוי מסלולי קריירה מיטביים לטובת השאלה : מה ללמוד ובמה לעבוד גם בעולם העבודה "האמיתי".

עשייה משמעותית? ניסיון תעסוקתי?

אני לוקחת בחשבון גם פעילות התנדבותית בחטיבה/תיכון, פעילות בתנועות נוער במגוון תפקידים: הדרכה, גזברות, ניהול (ראש גדוד), תפקידים ביצועיים כמו: אחריות למחסן וציוד, צילום, אחריות לבניית מיבנים/מתקנים/כתובות אש, קשירות/הקמת אוהלים/מחנאות, אירועים /עצרות זכרון, טיולים/ניווט, הפקת אירועים- שירה, נגינה ,ריקוד ועוד, וגם שירות צבאי בו רכשת ניסיון תעסוקתי נוסף .

בפגישה נרכז באופן מושכל את סך המיומנויות ה"קשות" (מקצועיות, ביצועיות) שרכשת לצד מיומנויות "רכות" (ניהול זמן, תיעדוף משימות, תקשורת בינאישית, גמישות מחשבתית, הסתגלות למצבי חוסר וודאות ועוד).

כל אלו, ישקפו את המכנה התעסוקתי המשותף שלך.
"תעודת זהות תעסוקתית" שמביאה לידי ביטוי באופן מוחשי את הפוטנציאל המקצועי הייחודי לך.

3.היכרות עם עולם העבודה

זה הזמן לשאול את עצמך כיצד והיכן תוכל.י להשתלב כבר מהשנה הראשונה ללימודים בעבודת סטודנט/ג'וניור ולהתחיל להתכוונן גם למקום עבודה ראשון.

כן. זה בדיוק הזמן.

בעולם החדש, הידע נמצא אצל כל אחד ואחד, ולכן את.ה נדרש למקד את החשיבה המקצועית שלך בהתאם לעושר הנתונים שנמצאים ברשותך.

3 דרכים בהן ניתן למקד את החשיבה התעסוקתית:

א.הכרות עם מישרות רבות בשטח מול תחום לימוד אחד .

לדוגמא: תחום לימוד = כימיה

מישרות בשטח:

  • אנרגיה ואיכות סביבה
  • תעשיות מיקרו-אלקטרוניקה, ביוטכנולוגיה, דשנים, מחצבים ועוד
  • מחקר
  • הוראה
  • בקרת איכות בחברות תעשייתיות
  • מעבדות כימיות, ביוכימיות, רפואה, תעשיית תרופות
  • משטרה ומשרד הבטחון

וגם הפוך: היכרות עם תפקיד אחד שניתן להגיע אליו ממספר תחומי לימוד:

לדוגמא, התפקיד = עוזר.ת פרלמנטרי.ת

תחומי הלימוד האפשריים:

  • החוג למדעי המדינה
  • החוג ליחסים בינלאומיים
  • החוג לתקשורת
  • תכנית פכ"מ(פילוסופיה, כלכלה, מדעי המדינה)
  • החוג להיסטוריה
  • החוג למשפטים
  • החוג לכלכלה

ב.יצירת "פרסונליזציה רשתית" יעילה.

הצטרפות לרשת החברתית -מקצועית: לינקדאין. בעולם של מידע חופשי, חשוב לא רק מה את.ה יודע.ת אלא גם את מי את.ה מכיר.ה.

ההמלצה שלי לכל מי שמתעתד להיות סטודנט, "להתחיל להשקיע" בפרופיל האישי בלינקדאין כבר בשלב של הפגישה והתחלת הבירור התעסוקתי.

לינקדאין היא רשת חברתית מקצועית, אשר גדלה בקצב מטורף, עם מעל ל- 800 מיליון משתמשים(כ- 2 מיליון משתמשים רק בישראל).זה הזמן להיכנס,להכיר, ללמוד ולחפש:

1.תוכן רלוונטי,טרנדים ועדכונים בתחומי העניין שלך, ידע מקצועי עשיר ממובילים בתחום

2.זיהוי הזדמנויות מקצועיות, עוד לפני שהתחלת ללמוד או כהכנה ללימודים כמו משלחות, תוכניות, התמחויות, התנדבויות וכו'

3.הוספת אנשים שהם קהל יעד משמעותי עבורך ,לפרופיל שלכם בלינקדאין. למשל, מומלץ לעקוב אחרי אלו שהיו במקום שלך לפני שנה, שנתיים ושכבר נמצאים במקום שאת.ה שואפ.ת אליו. למד.י מהם. בהתחלה, רק מהתבוננות פאסיבית ובהמשך, ככל שיהיה יותר נוח, ובעיקר כשתרגיש.י שיש לך שאלות בתחום התוכן שמעניין אותך, גם תנקוט.י יוזמה פרואקטיבית ליצירת קשר, בלינקדאין כדי ללמוד מהם טיפים על הדרך שלהם שיחסכו לך המון זמן ואנרגיות.

4. שיתוף בשיח. לינקדאין יוצר שיח. זה מקום לשתף, להגיב תגובות ענייניות, שיכולות אפילו בהמשך הדרך, למתג אותך כמובילי דעה. לינקדאין היא פלטפורמה שבאמצעותה ניתן להגדיל גם את הרשת המקצועית שתכלול בעתיד את רשת המעסיקים הבאים שלך. נטוורקינג יכול לקדם ולחשוף אותך להזדמנויות ושיתופי פעולה.

ג.האזנה לפודקאסטים, יוטיוב בתחומים רלוונטיים ועוד.

כל אלו יסייעו לך בקבלת מענה מיטבי בנוגע לשלוש השאלות: מה ללמוד? היכן ללמוד? כיצד לתכנן מסלול מקצועי והתמחות בתחומי עיסוק?

4.שימוש במודל TOP 

TOP הוא מודל לבניית קריירה מצליחה המבוססת על נקודת המפגש שבין: כישרון, תשוקה והזדמנויות. חיפוש הנקודה בה שלושתם מצטלבים. המטרה היא להצליח לרתום ולהוציא אותם לידי ביטוי תוך זיהוי הזדמנויות.

איך מתחילים?

כישרון מעניק נקודת התחלה

תשוקה מספקת דלק להמשיך (כולל התמודדות עם אתגרים)

Passion=זיהוי תשוקה

באמצעות שאילת שאלות כמו למשל:

  • תפקיד שאהבת לעשות? שסיפק אותך? שמילא אותך אנרגיה?
  • דברים שעשית וריגשו אותך?
  • תחומי לימוד/עיון/תוכן/תעשיות שמעניינים אותך?
  • שאהבת להתנסות בהם? להעמיק? לחקור? ללמוד? להדריך אותם? להכין מצגות? ליצור תוכניות עבודה? ליישם שיפורים ושיטות עבודה חדשות?
  • מתי הרגשת שאתה "בזרימה"? מאבד תחושת זמן? מה עשית שניראה לך כאילו עברו דקות ספורות אבל מבט קל על השעון מעיד, שעברו ..שעתיים? מה גרם לך לעוף?

Talent= זיהוי כשרונות ומתנות שהשתמשת בהן בעשייה יומיומיות (בין אם אלו מתנות טבעיות או מיומנויות שרכשת עם הזמן)

באמצעות שאילת שאלות כמו למשל:

  • במה אתה טוב? מה בא לך באופן טבעי? מה אתה עושה שנראה לך חסר מאמץ?
  • מה אתה עושה שאחרים מגיבים אליו, מפרגנים, משבחים ?
  • מה אנשים מבקשים ממך לעזור? לעשות עבורם? באיזו תחום/נושא מבקשים ממך עצה?
  • מתי אומרים לך שאתה גורם לעשייה להיראות קלה? מתי אומרים לך שרוצים לעשות משהו טוב כמוך?
  • האם אתה שומע אחרים מתלוננים על משימה שעבורך דווקא היא קלה לביצוע?

Opportunities=ניהול תשוקות וכישרונות =זיהוי הזדמנויות לשימוש בכישרונות ולמימוש תשוקות.

נקודת ההצטלבות /החפיפה שבין תשוקה וכישרון, היא הנקודה המומלצת לחפש אחר הזדמנות שתאפשר לך להביאם לידי ביטוי ולהפעיל אותם. חפשו היכן נמצא הידע שאתם צריכים.

חפש בגוגל אחר הצירוף: תשוקה שלי+כישרון שלי+ ומילה רלוונטית כמו, עבודה.

כבר בשלב זה הצירוף יאפשר לך לקרוא על אנשים שעובדים בתחום הזה וכיצד הם משתמשים בתשוקה ובכישרון שלהם בעבודה.

וכמובן באמצעות שאילת שאלות כמו למשל:

  • איזה סוג של משרות/פעילות/תפקידים יצריך שימוש בכישרון שגילית?
  • האם יש לך הזדמנות להשתמש בכישרונות שלך ולממש את התשוקות שלך?
  • המלצות עבורכם כיצד יהיה נכון ומקדם להיות פעיל בתחום רלוונטי?

הצטרפות לקבוצות עניין  של אנשים שאוהבים את מה שאתם אוהבים

היכרות עם מגמות חדשות בתחום העיסוק שמעניין אותך, ובירור האם יש מסלול קריירה מעבר לעבודה ראשונה כולל מהן הזדמנויות להתקדם, הצעות להכשרות ייעודיות וכמה זמן הכשרה נדרש, האם יש המשך לימודים לתחום שבחרנו? ועוד

המטרה היא: להגיע לנקודת ההתכנסות של: תשוקה, כישרון והזדמנות.

ואיך תדע שאתם נימצאים בנקודת החפיפה?

איך תגיע לעסוק במה שאוהב?

איך תגיע לאהוב את מה שאת.ה עוסק בו?

כי זה יהיה המקום שתרגיש בו תחושת מטרה עמוקה וחוויית הצלחה.

ולהיפך, איך תדע שאת.ה לא נימצא בנקודת החפיפה?

למשל: כישרון +הזדמנות ללא תשוקה =

אם תרגיש שהעשייה שלך מבוססת על תחושת מחוייבות, פחד לעשות לצד תחושת חובה לעשות, זה סימן שאתה לא בתשוקה. זו אולי התשוקה של מישהו אחר. זה הזמן לחפש הזדמנויות לשנות את אופי התפקיד, המשימות, האחריות לדברים שיאפשרו לך לפעול מתוך תחושת נמרצות, התלהבות, תוך חיפוש שיפור עקבי. רק אז תוכל לפתח את הכישרון שלך במלוא הפוטנציאל שלו ולהיות מסופק ושמח.

למשל: כישרון+תשוקה ללא הזדמנות =

אם תרגיש תחושת הזדמנות שהוחמצה, פספוס הזדמנות להגשמת מטרה זה סימן שאת.ה נמנע מעשיית דברים שאת.ה אוהב.ת לעשות, שאהבת לעשות, שהיית בהם טוב. חשוב לזכור שכל אחד יכול לחכות להזדמנות שתופיע, או שיכול ליצור אחת שתגדיל את היכולת שלו להתפרנס טוב ולהשפיע על העולם באמצעות עשייה מספקת.

לסיכום: מה מיוחד בתהליך ייעוץ אונליין רב שלבי?

פגישת ייעוץ רב שלבית איתי מאפשרת חיבור מיידי לתחושת משמעות בתחום מקצועי/לימודי/אפשרויות תעסוקה רלוונטיות באמצעות החיבור לניסיון התעסוקתי המשמעותי הנרכש בעבר, זיהוי את העניין שלנו בתפקידים בהווה והקשר למישרה עתידית.

מתקשים להגיע להחלטה? מוצפים בהתלבטויות?

מחכה לכם. נברר הכל יחד.

תגובות פייסבוק

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *