קלאש רויאל או מיינקראפט – מי אני באמת?

הדיוק שמאפשר מרחב

בתקופה שבה קורים שני תהליכים משמעותיים, אשר משתלבים אחד בשני: עולם תעסוקתי משתנה והצורך בהתאמה אישית (פרסונליזציה) כמעט בכל תחום, חינוך, רפואה, תעסוקה –

אחד הנושאים שמעסיקים אותי הוא, מה יוכל לעזור לנו לזהות  את התעסוקה שנכונה לנו.

תעסוקה במובן הרחב של המילה. תעסוקה חוצת גיל, שכוללת מיגוון פעילויות יומיומיות שיגרתיות שאנו עוסקים ועושים: עבודה, לימודים, תחביבים וכו'.

באיזה אופן אנחנו מביאים את עצמנו לידי ביטוי משמעותי, דווקא בעידן אשר מצד אחד מציג אפשרויות רבות לפיתוח עצמי ומדבר בשבח "התאמה אישית", ומצד שני מתאפיין במהפכה

טכנולוגית, שבה משימות, שכעת מבוצעות על ידי בני אדם, יעברו לידי תוכנות, רובוטים ומחשבים.

השאלות שעליהן אני מתעכבת בזכות החשיפה שלי למודל הMBTI:

1.מה אני אוהב ומה מיוחד בי?

2.כיצד אני יכול לרתום את התכונות והכישורים הטבעיים שלי לטובת מתן ערך לעצמי ולאחרים?

הכיוון שהעתידנים מדברים עליו היום הוא שינוי אדיר.

התווספותם בשנים הקרובות של מקצועות חדשים, שאנחנו עדיין לא מכירים. מקצועות שרק עכשיו ממציאים אותם.

בנוסף, ב 5-10 השנים הקרובות, יהיו  מקצועות שישתנו או אפילו ייעלמו.

מתוך המשחק שהעברתי בפרויקט ניצוצות

עולם המישחוק כחלק מהמציאות החדשה

כשאני רוצה להסביר לעצמי כל נושא, באופן טבעי אני נשאבת לעולם המישחוק (Gamification) עולם שמעורר בי את הכיף ואת האנרגיה החיובית.

המישחוק מרחיב את הלמידה לאימון כישורים ומיומנויות, לשאילת יותר שאלות ולקבלת פחות הנחיות. המישחוק מפתח את היכולת להנגיש תהליכים פנימיים מורכבים, בדרך יצירתית, מהנה וחווייתית.

עולם המישחוק מחזק את המשתמש "בדרך הסבוכה והמפותלת מבלי להתאמץ יתרה או להשתעמם" .

עבורי, עולם המשחק הוא ללא ספק ה – כלי האפקטיבי ביותר שאימצתי בשנים האחרונות מתוך צורך אישי לעשות את הדברים בכיף ו"בדרך שלי".

לכן, כשהצבתי לעצמי כמטרה למקסם את השימוש ב מודל ה MBTI המבוסס על הפסיכולוגיה היונגיאנית היה לי ברור שאני נכנסת להרפתקאה שתשלב את עקרונות המודל, בשימוש חוויתי.
בחינת השאלות מה מיוחד בנו בעיקר בתקופת שינויים תעסוקתיים, ובדרך של משחק.

"החינוך היעיל ביותר הוא לתת לילד לשחק בדברים נפלאים " אפלטון.

וככה הגעתי לעמותת ניצוצות

עמותת ניצוצות ייצרה תוכנית המבוססת על הצגה חוויתית והתנסות בתחומי עניין ופעילות שונים בתחומים המרכזיים של החיים.  התלמידים נחשפים במסגרת בית הספר לעולמות שונים, אליהם לא היו נחשפים אחרת. התכנית מפגישה תלמידים עם הורים ובוגרים (מנחים) מתוך הקהילה ומחוצה לה בעלי "ניצוץ" בתחום ידע מסוים.

המנחים משתפים באופן ישיר את התלמידים בניסיונם במטרה לעזור להם לגלות מה מעניין ומלהיב אותם.

"הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא ליצור אותו " פיטר דרוקר

קלאש רויאל או מיינקראפט – מי אני באמת?

לפעילות שלי בניצוצות קראתי:

קלאש רויאל או מיינקראפט – מי אני באמת? להכיר. לאהוב. לבחור. לעשות.

בניצוץ שלי, אני מאפשרת לאפשר לילדים/לצעירים לזהות את התכונות, המאפיינים, הכישורים האישיים של כל אחד ואחד מהם, לצורך אבחון תעסוקתי עצמי.

אבל, כשאני מדברת על תעסוקה, אני מתכוונת לחקור, לבחון באופן חדשני את המילה "תעסוקה".

עד היום, אנשים פוגשים את נושא התעסוקה, רק בסיום השירות הצבאי שלהם, או כשהם צריכים להחליט מה ללמוד, במה לעסוק מבחינה מקצועית.

בסדנת הניצוץ שלי, אני מעניקה כלים לתלמידי בית הספר, שיעזרו להם לאתר את המתנות, עוצמות, כישרונות, מאפיינים, כישורים, צבעים מיוחדים של כל אחד ואחד מהם באופן אישי, כדי שיוכלו לפתח אותם כבר מהיום, לצורך מה שאני קוראת: "אבחון תעסוקתי עצמי".

המודעות לעצמם תאפשר להם "יכולת בחירה תעסוקתית" של מקצוע (מבית ספר ועד בכלל), שמתאים להם. שהם התנסו בו וגילו שהם גם טובים בו. שהם אוהבים אותו.

אחד העקרונות החשובים בניצוץ שלי הוא השימוש הרב במשחקים.

בחרתי להתחיל בשני משחקי מחשב, שילדים מכירים: מיינקראפט  וקלאש רויאל ודרכם אני יוצאת למשחק אחר שמכוון לחשיבה על החוזקות שלהם דרך פעילויות היומיום (אפילו גיימינג!) וכיצד ניתן

להשתמש בתובנות האלה על מנת לעשות את מה שהם אוהבים בחיים.

חלק מהמשחקים בניצוץ הינם אישיים וחלקם קבוצתיים, ומטרתם לקיים שיח בגובה העיניים שמהותו גילוי עצמי, כמו אפילו האופן בו הם משחקים במחשב ולשאול שאלות כמו:

  1. האם הבחירה שלהם בסוג משחק כזה או אחר יכולה לנבא כיוון מקצועי?
  2. האם הבחירות הספורטיביות שלהם (שלא במודע או שבמודע) מלמדות משהו על סביבת העבודה שתטיב עימם?

יצירתיות, גמישות סתגלנות ועולם העבודה

בעולם של שינויים תעסוקתיים, אם ניתן ביטוי  ל – 3 תכונות שקיימות בכל אחד מאיתנו :

יצירתיות

גמישות

סתגלנות

נמקסם את יכולת הבחירה התעסוקתית שלנו.

כשבניתי את הפעילות עם הילדים ליוותה אותי המחשבה שתעסוקה, בכל גיל, היא תמונת ראי של חיבור תכונות מסוימות, אשר באות לידי ביטוי במגוון אפשרויות, משימות, פעילויות, בחירות שאנחנו

לוקחים ושמניעות אותנו.

לדוגמא: תכונות חוזקות, עוצמות כמו ארגון, סדר, יצירתיות, זהירות כמו גם התמקדות בקביעת משימות ברורות, לוחות זמנים, שיטתיות, מטרות מגובשות – הינן בבסיס צמתים תעסוקתיים

ומקצועיים רבים מעולם המבוגרים: מהנדס, עו"ד, רופא, נהג, איש מחשבים, ארכיטקט, איש הייטק ,מנהל חשבונות

היה לי חשוב שהפעילות תהייה כייפית. פעילות שתשקף בחירה מקדמת מתוך שפע ולאו דווקא מתוך צמצום. בחירה שנותנת לנו תחושת הנאה ומשמעות. הרבה מעבר לצורך ללמוד ידע או צורך בפרנסה טובה. היה לי חשוב להנגיש את המחוייבות שלנו כלפי עצמנו, למצוא את הניצוצות שלנו, בנו. לא לוותר על היכולת של כל אחד מאיתנו, בכל גיל, להכיר בראש ובראשונה את עצמו ורק אז  לקחת את המושכות ולהתקדם .

איתגר אותי לזקק יחד עם תלמידי בית ספר , את חוט השני האישי, תעסוקתי,  שמתקיים גם בלבבות שלהם.

"להכיר להם את השריר" שלהם שתפקידו הוא : זיהוי תכונות ,חוזקות, עוצמות, שלהם שיכולות לסייע להם ללמוד במגמה שיבחרו או , להתקבל לעבודה שירצו בעתיד.

איך גורמים לתלמידי בית ספר להבין דברים מורכבים כמו מודל הMBTI?

בזכות המשחקים. הקלילות שקיימת בבסיס כל משחק, מאפשרת לשאול גם את השאלות העמוקות והמורכבות ביותר, בצורה שמעודדת סקרנות ויכולת להטיל ספק.

אותה קלילות היא גם זאת שמעודדת, במסגרת "חוקי המשחק", את היכולת להתאמן, להשתפר, לשנות את דעתנו במהלך המשחק – ובחזרה למודל, ללמוד ולהבין יותר: מי אני באמת?

כשהכנתי עבור התלמידים את הפעילות , הדהדו בי זכרונות מתקופת ילדותי בחיפה. למדתי בבית ספר "הריאלי העברי ". הדהדו בי גם היגדים הלקוחים מספריו השונים של יאנוש קורצאק.

משפחתי ואני גרנו כל שנות ילדותי ברחוב שנקרא ע"ש יאנוש קורצ'אק.

"מתחת לתלבושת אחידה דופקים מאה לבבות שונים וכל אחד מהם – קושי אחר, עבודה אחרת, דאגה וחשש אחרים" (י. קורצ'אק)

מיזם ניצוצות עבורי הוא תרגום היכולת שלי לשלב בתעסוקה יומיומית שלי, דברים שאני אוהבת לעשות.

"הדרך שבחרתי, ושבחרתי לי למטרתי, איננה הקצרה ביותר וגם לא הנוחה ביותר, ברם, היא הטובה ביותר בשבילי, משום שהיא שלי, משום שהיא משל עצמי" (י. קורצ'אק)

אני מאמינה שחיפוש הדברים שאנחנו אוהבים לעשות משמעותי בכל גיל.

"רצוני ללמד, להבין ולאהוב את ה"איני יודע"המופלא, השופע חיים, המבהיק בהפתעותיו…רצוני שיבינו הבריות, כי שום ספר ושום רופא לא ימלאו את מקומה של מחשבתם העירנית, של תצפיתם

העצמית הקשובה" (י. קורצ'אק)

כולנו מייחלים לעשות ולעסוק בכל פעילות יומיומית /תעסוקתית שלנו את מה שמתאים לנו.

את מה שאנחנו טובים בו, את מה שאנחנו אוהבים לעשות.

ככה ללא ספק יותר נהנה, יותר נצליח, והכל בכפוף לאילוצים ומסגרות."חוק חינוך חובה" ועד שיקולי פרנסה . ככה ללא ספק נמצה את הזמן הקצוב לנו כאן בעולם, באופן הטוב ביותר עבורנו

זמן ל- 10 עניינים /יאנוש קורצ'אק

זמן לעשרה עניינים / יאנוש קורצ'אק

  1. קח/י לך זמן לעבודה – זה מחיר הצלחתך
  2. קח/י לך זמן לחשיבה – זה מחיר כוחך.
  3. קח/י לך זמן למשחקים – זה סוד נעוריך.
  4. קח/י לך זמן לקריאה – זה בסיס הידע שלך.
  5. קח/י לך זמן לשלווה – זה מסייע לשטוף את האבק מעייניך.
  6. קח/י לך זמן לחברות ולידידות – זה מעיין עושרך.
  7. קח/י לך זמן לאחוות האדם – זה מבטיח תרומה לך ולזולתך.
  8. קח/י לך זמן לחלומות – זה ימשוך נפשך לכוכבים
  9. קח/י לך זמן לצחוק ולשובבות – זה יקל עליך את מעמסת החיים.
  10. קח/י לך זמן לתכנון – ואז…תהיה לך אפשרות לבצע את הכול

תגובות פייסבוק

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *